بلاگ

استهلاک خودرو چیست؟

امروزه خودرو یک وسیله ضروری در زندگی انسان‌ها است. علاوه بر مبلغی که به عنوان قیمت خودرو در هنگام خرید باید پرداخت کنید. هزینه‌های دیگری نیز مانند هزینه سوخت، هزینه بیمه، هزینه ریسک سرمایه، هزینه پارکینگ و سایر هزینه‌ها را با گذشت زمان باید برای نگهداری خودرو پرداخت کرد. در طول زمان نه ‌تنها هزینه نگهداری خودرو افزایش پیدا می‌کند؛ بلکه کاهش کیفیت قطعات خودرو باعث استهلاک وسیله نقلیه و در نتیجه پایین آمدن قیمت آن می‌شود‌. خریداران خودرو باید از اتومبیل خود به خوبی مراقبت کنند تا از استهلاک آن و کاهش قیمت جلوگیری نمایند. در این مقاله از تهران یدک ما به بررسی استهلاک خودرو پرداخته‌ایم‌. 

استهلاک خودرو چیست؟

خودرو همانند بسیاری از کالا‌ها با گذشت زمان و استفاده مکرر دچار فرسودگی می‌شود و ارزش آن کاهش پیدا می‌کند. در واقع به فرسودگی و کاهش کارکرد خودرو و قطعات آن که در طول زمان ایجاد می‌شود، استهلاک خودرو می‌گویند. نرخ استهلاک خودرو بسته مدل و سال ساخت آن متفاوت است. در طول زمان ارزش اصلی خودرو حدود ۲۰ درصد یا بیشتر کاهش پیدا می‌کند.‌ به طوری که قیمت ماشین شما حدود ۶۰ درصد در پنج سال اول کاهش پیدا می‌کند.

چه عواملی استهلاک خودرو را بالا می‌برد؟

عوامل زیر باعث بالا رفتن استهلاک خودرو می‌شود:

بیش از اندازه نگه‌داشتن پدال ترمز و کلاچ 

نگه داشتن بیهوده پدال ها باعث استهلاک قطعات داخلی خواهد شد. به عنوان مثال برخی از رانندگان هنگامی که پشت چراغ قرمز توقف کرده‌اند، عادات دارند تا زمانی که چراغ راهنما سبز نشده است پای خود را روی پدال کلاچ و ترمز نگاه دارند که این عمل باعث مستهلک شدن لنت ترمز می شود و بعد از مدتی باید آن را تعویض کنید.

پیش از توقف کامل خودرو دنده عقب نروید 

اگر با خودرو خود در حال حرکت هستید و لازم شد دنده عقب بروید، ابتدا باید خودروی خود را متوقف کنید و سپس دنده را تغییر دهید و شروع به حرکت کنید. در واقع به هیچ عنوان در حین حرکت نباید به قصد دنده عقب رفتن دنده را تعویض کنید. این کار آسیب زیادی به قطعات و چرخ دنده‌های وسیله نقلیه شما وارد می‌کند.

عدم استفاده از ترمز دستی هنگام پارک خودرو 

برای جلوگیری از استهلاک گیربکس، در زمان پارک و حتی توقف کوتاه باید ترمز دستی را بکشید و پای خود را  از روی پدال ترمز بردارید. 

استهلاک خودرو چیست؟

نگه‌داشتن کلاچ در زمان رانندگی 

بسیاری از رانندگان برای جلوگیری از خاموش شدن خودرو با نیم کلاچ حرکت می‌کنند که این کار باعث افزایش مصرف سوخت، آسیب دیدن صفحه کلاچ و دیسک می‌شود.

رانندگی با سرعت بالا و ترمزهای شدید و ناگهانی 

رانندگی با شتاب بالا و ترمزهای شدید باعث مستهلک شدن چرخ‌ها، سیستم تعلیق و سیستم ترمز خودرو می‌شود. سعی کنید همیشه با سرعت مناسب حرکت کنید تا علاوه بر سلامتی خودتان، سلامت خودرو نیز تضمین شود.

گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو 

برخی از رانندگان پیش از این که خودروی خود را خاموش کنند پدال گاز را فشار می‌دهند که این کار باعث باقی ماندن سوخت به حالت مشعل نشده داخل سیلندر می‌شود و در طول زمان به موتور آسیب جدی می‌رساند‌‌.

چگونه استهلاک خودرو را کاهش دهیم؟

علاوه بر هزینه‌های بالایی که بابت تعویض قطعات خودرو باید بپردازیم، وقتی که برای تعمیرات صرف می‌کنیم نیز مهم است. در این مدت بدون ماشین خواهید ماند و ممکن است به بسیاری از کارهای روزمره خود به موقع نرسید. بهتر است برای کاهش استهلاک خودرو از روش‌های زیر استفاده کنید.

آپشن‌های داخل خودرو را هوشمندانه انتخاب کنید

برای کاهش استهلاک خودرو برای شما مهم است باید آپشن‌های که ارزش افزوده به خودروی شما می‌دهند را  انتخاب کنید و بخرید مانند روکش چرم  بدنه داخل کابین، روکش صندلی، روکش فرمان و… 

خودروهای باکیفیت خریداری کنید

معمولا خودروهای گران‌قیمت و باکیفیت استهلاک بلندمدت تری نسبت به خودروهای ارزان قیمت دارند. 

رنگ خودرو را هوشمندانه انتخاب کنید

رنگ هایی که طرفداران زیادی دارند حتی با استهلاک و کاهش ارزش خودرو نیز در اولویت خریداران هستند. بنابراین برای کمتر شدن کاهش ارزش خودرو باید رنگ خودرو را هنگام خرید از رنگ‌های محبوب انتخاب کنید. 

به خوبی از خودروی خود نگهداری کنید

مراقبت‌های منظم و چکاپ خودرو زمان استهلاک آن را افزایش خواهد داد، بنابراین به خوبی از خودروی خود نگهداری کنید. به طور مثال تعویض فیلتر و روغن را به موقع انجام دهید. موتور را هر چند وقت یک بار چک کرده و تنظیم نمایید. تنظیم باد لاستیک‌ها را فراموش نکنید.

خودداری از فعالیت‌های آسیب‌زا 

با خودروی خود از مسیرهای ناهموار حرکت نکنید و در مسابقات آسیب‌زا شرکت نکنید. از راندن خودرو در مسیرهای پرخطر خودداری کنید.

در زمان مناسب خودروی خود را به فروش برسانید

برای جلوگیری از کاهش ارزش خودرو به موقع خودرو را به فروش برسانید. به طور مثال در فصل نامناسب خودرو را نفروشید و پس از عرضه مدل جدید خودرو نباید خودروی خود را به فروش برسانید.

آیا استهلاک در هر خودرویی متفاوت است؟

استهلاک هر خودرو بسته به نوع، مدل، برند و شخص مصرف‌کننده آن متفاوت است. در واقع متفاوت بودن استهلاک هر خودرویی به عوامل زیر بستگی دارد.

  • قطعات: کیفیت قطعات هر خودرویی متفاوت است و همین باعث شده است، استهلاک هر خودرویی متفاوت باشد‌. به طور مثال کیفیت قطعات آریو با کیفیت قطعات خودرو جک متفاوت است.
  • طراحی و مدلینگ: طراحی و مدلینگ خودرو در جلب توجه مشتریان نقش مهمی‌ دارد؛ ولی طراحی نامناسب می‌تواند روی استهلاک خودرو تاثیرگذار باشد. به طور مثال به سر‌وصدا افتادن تزئینات لاستیک، باعث لاستیک‌‌سایی خودرو و استهلاک بیش از حد تایرها می‌شود. 
  • کیفیت پلت‌فرم: مهم‌ترین بخش خودرو که در ظاهر خودرو دیده نمی‌شود، پلت‌فرم است که از مهم‌ترین اجزای آن می‌توان به شاسی، سیستم تعلیق و محورها، موتور، کفی خودرو و موتور اشاره کرد. هر چه کیفیت اجزای پلت‌فرم بیشتر باشد استهلاک خودرو کاهش پیدا می‌کند. 

شما می‌توانید هر نوع لوازم یدکی اصل و باکیفیتی که برای خودروی خود می‌خواهید از تهران یدک سفارش دهید و در کوتاه‌ترین زمان و بهترین کیفیت آن را تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *