بلاگ

همه چیز درباره بوش طبق خودرو 

سیستم تعلیق خودرو یک جزء حیاتی است که تاثیر بسزایی بر پایداری، راحتی و فرمان پذیری خودرو دارد. سیستم تعلیق را می‌توان یکی از اساسی‌ترین قطعات خودرو دانست. وظیفه اصلی سیستم تعلیق ثابت نگه داشتن خودرو در زمان حرکت و فراهم کردن یک سواری نرم و لذت بخش برای سرنشینان است. 

سیستم تعلیق از قطعات متعددی تشکیل شده است که هر یک وظیفه مشخصی دارند. در این میان بوش طبق نقش بسزایی در سیستم تعلیق و کنترل خودرو داشته و یکی از مهمترین اجزای سیستم تعلیق محسوب می‌شود. 

بوش طبق خودرو چیست؟

بوش خودرو به طور قابل توجهی بر فرمان پذیری، پایداری و راحتی خودرو تأثیر می‌گذارد. بوش طبق قطعه‌ای از سیستم تعلیق است که نقش یک عایق ارتعاشی را ایفا می‌کند و از انتقال ارتعاشات و تکانه‌ها به سایر بخش‌ های خودرو جلوگیری می‌کند. ضربات وارده از زمین به خودرو توسط این قطعه دفع شده و لرزشی در کابین خودرو احساس نمی‌شود. 

از آنجایی که عملکرد بوش در کیفیت سیستم تعلیق خودرو نقش دارد، برای اطمینان از ایمنی، راحتی و پایداری خودرو بایستی از قطعات باکیفیت استفاده شود. سیستم تعلیق یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های خودرو است که باید به طور مرتب چک شده و قطعات آسیب دیده تعویض شوند. 

انواع بوش طبق 

بوش قطعه‌ای است که از لاستیک یا پلی اورتان ساخته می‌شود و به دلیل انعطاف پذیری بالا می‌تواند ضربات وارده به سیستم تعلیق را دفع کند. انواع بوش موجود در فروشگاه تهران یدک به شرح زیر است: 

  • بوش طبق لاستیک طبیعی: این قطعه خاصیت کشسانی بالایی داشته و در دمای پائین مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. به دلیل جنس لاستیکی بسیار بادوام بوده و طول عمر بالایی دارد. 
  • بوش طبق پلی اورتان: این نوع بوش در برابر گرما مقاومت بالایی دارند اما به اندازه بوش لاستیکی انعطاف پذیر نیستند. به همین دلیل عملکرد خوبی نداشته و کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورتی که از این نوع بوش در خودرو استفاده شده باشد، برای کارکرد بهتر باید مرتبا با روغن یا گریس نرم شود. 

محل قرار گیری بوش‌ها در خودروهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. در برخی از خودروها به دلیل برخورداری از سیستم تعلیق مدرن و پیشرفته، دیگر از این قطعه استفاده نمی‌شود. در برخی دیگر به دلیل استفاده از فنرهای یکپارچه در سیستم تعلیق، تنها در طبق پائین از بوش استفاده می‌شود. 

وظیفه بوش طبق در خودرو چیست؟

همان طور که اشاره کردیم بوش طبق در سیستم تعلیق خودرو وظیفه دارد قطعات را به یکدیگر اتصال دهد و به دلیل متریالی که در ساخت آن به کار رفته است نقش عایق ارتعاشی را داشته و قادر است لرزش‌ها و ارتعاشات را دفع کند. علاوه بر این از ایجاد سر و صدا در زمان حرکت خودرو در جاده‌های ناهموار جلوگیری می‌کند. 

در حقیقت می‌توان گفت بوش چیزی شبیه به مفاصل بدن انسان است که مابین قطعات قرار می‌گیرد و هرگونه ضربه، لرزش و صدا را جذب کرده و از آسیب دیدن قطعات جلوگیری می‌کند. با توجه به محور محرک خودرو و ساختار سیستم تعلیق تعداد بوش‌های مورد نیاز متفاوت خواهد بود. اما معمولا در یکی از محورها یا هر دو این قطعه به کار برده می‌شود. 

همه چیز درباره بوش طبق خودرو | تهران یدک

عمر مفید بوش چقدر است ؟

عمر مفید بوش به کیفیت قطعه و جنس آن بستگی دارد. بوش‌های لاستیکی به دلیل انعطاف پذیری بالا و مقاومت در برابر دما دوام بیشتری دارند اما بوش‌های پلی اورتان انعطاف پذیری پائینی داشته و احتمال پارگی یا فرسوده شدن آنها بیشتر است. به منظور افزایش عمر مفید قطعات خودرو هایی از جمله چانگان و سایر قطعات سیستم تعلیق آن توصیه می‌شود از لوازم یدکی چانگان اصل استفاده شود. بدین ترتیب هزینه نگهداری خودرو کاهش یافته و عمر مفید قطعات بیشتر خواهد بود.

مهمترین دلایل خرابی بوش طبق 

دانستیم که بوش یکی از اجزای اصلی سیستم تعلیق خودرو است و در کاهش ضربات وارده به جلوبندی خودرو نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. در نتیجه این قطعه به طور مداوم تحت فشار بوده و طبیعی است که پس از مدتی خراب شده و نیاز به تعویض داشته باشد. اما چند عامل مهم در خراب شدن زودهنگام بوش‌ها تاثیر دارد که عبارتند از: 

  • رانندگی در جاده‌های ناهموار 
  • عبور با سرعت بالا از روی دست اندازها 
  • استفاده از قطعات بی‌کیفیت و تقلبی 
  • رانندگی طولانی مدت در جاده‌های خاکی 
  • اضافه بار و وارد شدن فشار زیاد به شاسی خودرو

راهکار‌های جلوگیری از خراب شدن بوش طبق 

بوش خودرو به دلیل متریال به کار رفته در ساخت آن از مقاومت و ماندگاری بالایی برخوردار است. این قطعه نیز همانند تمامی قطعات خودرو پس از مدتی نیاز به تعویض خواهد داشت. اما با رعایت چند نکته می‌توان زمان فرسودگی و خرابی بوش را به تعویق انداخت. 

  • استفاده از قطعه اصل و باکیفیت 
  • سرویس دوره‌ای سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو 
  • تعویض قطعات خراب و فرسوده جلوبندی 
  • حرکت آرام و بدون شتاب در زمان عبور از روی سرعت گیرها 
  • پرهیز از ترمزهای ناگهانی و بدون دلیل 

خطرات رانندگی را بوش طبق خراب 

در صورتی که بوش خراب شده باشد و راننده بدون توجه به علائم خرابی از جمله صدای شکستگی در زمان چرخاندن فرمان، صدای زیاد از سمت چرخ‌های جلو و احساس لرزش از قسمت جلوبندی، به رانندگی ادامه دهد، در زمان حرکت به خصوص هنگام عبور از پیچ‌ها به سختی می‌تواند تعادل خودرو را حفظ کند. اگر بوش طبق خراب شده باشد اتصال میان میل تعادل و سیستم تعلیق به درستی انجام نشده و رانندگی کردن کمی مشکل خواهد بود. 

به همین دلیل توصیه ما این است که در صورت مشاهده هرگونه علائم خرابی در سیستم تعلیق و شنیدن صدای غیرعادی از جلوبندی خودرو سریعا به تعمیرگاه مراجعه کنید و از فردی متخصص بخواهید تا سیستم تعلیق خودرو را بررسی کند. زیرا رانندگی با قطعات فرسوده و خراب جلوبندی بسیار خطرناک خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *