بلاگ

همه چیز درباره لوازم استوک

تعمیر خودروها و تامین قطعات یدکی از دغدغه‌ های همیشگی صاحبان خودروهاست. هزینه زیاد لوازم یدکی و عدم دسترسی به برخی از آن‌ها سبب شده تا افراد زیادی به خرید لوازم استوک روی آورند. در این مقاله به تعریف لوازم استوک، تفاوت این قطعات با لوازم نو و دست دوم و مزایا و معایب استفاده از این قطعات می‌پردازیم. در صورتی که قصد دارید لوازم یدکی برلیانس و سایر خودروهای داخلی یا خارجی را به‌صورت استوک خریداری کنید، حتما این مقاله را مطالعه نمایید.

به چه لوازمی استوک گفته می شود؟

نام لوازم استوک به خصوص در بازار لوازم یدکی خودرو بارها به گوشمان خورده است، اما آیا می‌دانید به چه کالاهایی استوک گفته می‌شود؟ استوک در لغت به معنای کالای ذخیره شده در انبار است، اما در واقعیت معنای متفاوتی دارد. باید بدانید که در اکثر مواقع لوازم استوک کارکرده نیستند و بنا به شرایطی به عنوان استوک و با قیمتی کمتر از کالای نو و اصل به فروش می‌رسند. در کشورهای اروپایی اغلب کالاهای استوک را می‌توانید با یکی از شرایط زیر خریداری کنید.

  • لوازمی که مدت زیادی در انبار باقی مانده باشند
  • در زمان تولید در درجه کیفیت عالی نباشند
  • پس از فروش برگشت خورده باشند
  • ایرادات جزئی داشته باشند 

در ایران این معنا متفاوت است و برای قطعات دست دومی به کار می‌رود که از ماشین‌های تصادفی یا اسقاطی جدا می‌شوند. این قطعات می‌توانند کاملا سالم بوده یا نیاز به تعمیر داشته باشند، در هر صورت از کیفیت کالای نو برخوردار نخواهند بود. اغلب افراد به دلیل ارزان‌تر بودن این قطعات یا نبود کالای نو مشابه، اقدام به خرید لوازم استوک می‌کنند. 

تفاوت لوازم یدکی استوک و دست دوم

همانطور که در بخش قبلی بیان شد، در کشور ما لوازم یدکی دست دوم را استوک می‌نامند، اما در واقعیت می‌توانند با یکدیگر متفاوت باشند. لوازم دست‌ دوم همان لوازم کارکرده در خودروها هستند که ممکن است پس از تعمیر دوباره به فروش برسند. اغلب این لوازم کیفیت پایین و طول عمر کمی دارند. از طرفی قطعات استوک از خودروهای نمایشگاهی، خودروهایی که به‌صورت آزمایشی تولید می‌شوند و قطعات نو که عیوب جزئی دارند و از کارتن خارج شده‌اند، تامین می‌شوند. به دلیل کارکرده بودن و کیفیت پایین‌تر، قیمت لوازم دست دوم از لوازم استوک ارزان‌تر است. برخی از قطعات استوک را می‌توان با ضمانت تهیه کرد و این شرایط برای قطعات دست دوم وجود ندارد.

مزایا و معایب لوازم استوک خودرو

چه دلایلی افراد را به خرید این لوازم  تشویق می‌کند؟ در چه شرایطی خرید این لوازم توصیه می‌شود؟ همه ما می‌دانیم که استفاده از لوازم یدکی معیوب و بی‌کیفیت، ایمنی خودروها را کاهش می‌دهد و ممکن است باعث افزایش هزینه نگهداری و تعمیر خودرو شود. اما این لوازم  اغلب از کیفیت خوبی برخوردار هستند و در صورت نیاز به تعمیر نیز توسط تعمیرکاران ماهر بازسازی و قابل استفاده می‌شوند. استفاده از این لوازم مزایا و معایبی برای صاحبان خودرو خواهد داشت و اطلاع از آن‌ها تصمیم‌گیری را برای شما راحت‌تر می‌کند.

مزایای استفاده از لوازم استوک

قیمت به‌صرفه: قیمت کمتری از لوازم نو دارند و استفاده از آن‌ها در تعمیر خودرو‌ها سبب کاهش هزینه‌ها می‌شود. 

کیفیت مناسب: اغلب نو و بدون فرسودگی هستند و پس از کنترل کیفیت روانه بازار می‌شوند. از اینرو اگرچه ممکن است کیفیت پایین‌تری نسبت به قطعات نو داشته باشند اما برای استفاده در تعمیرات خودرو قابل قبول هستند. 

تعمیر خودروهای خارجی: لوازم یدکی خودروهایی که در داخل کشور تولید نمی‌شوند، محدود و گران هستند. لوازم  این خودروها که به کشور وارد می‌شوند، قیمت کمتری داشته و استفاده از آن‌ها زمان تعمیر خودرو را کاهش می‌دهد.

کمک به محیط زیست: استفاده از این لوازم از مصرف منابع و انرژی برای تولید قطعات جلوگیری می‌کند و از این طریق در حفظ محیط زیست نقش مهمی دارد.

تعمیر خودروهای قدیمی: لوازم یدکی برخی از خودروهای قدیمی و خودروهایی که از چرخه تولید خارج شده‌اند در بازار به‌صورت نو پیدا نمی‌شود یا بسیار محدود است. در چنین مواردی استفاده از قطعات استوک بهترین گزینه است.

همه چیز درباره لوازم استوک | تهران یدک

معایب استفاده از لوازم استوک

لوازم استوک فیک: اغلب لوازم یدکی استوک وارداتی هستند. اگر در تشخیص قطعات استوک اصل از تقلبی مهارت کافی نداشته باشید، با خرید کالای فیک، علاوه‌بر ضرر مالی ممکن است خودروی شما نیز دچار مشکل شود و خطر خرابی و سانحه را افزایش دهد.

افزایش هزینه نگهداری: استفاده از لوازم با کیفیت پایین یا لوازمی مصرف آن‌ها مدت محدودی دارد، می‌تواند سبب افزایش هزینه نگهداری خودرو شما شود و به سایر قطعات خودرو نیز آسیب وارد کند.

 

تشخیص لوازم استوک تقلبی

اگر قصد خرید لوازم یدکی استوک را دارید باید بتوانید این لوازم را از انواع فیک آن تشخیص دهید. این لوازم در واقع کالاهای اصل هستند که به دلایلی که در بخش‌های قبل گفته شد، با قیمت کالای نو به فروش نمی‌رسند. پس این محصولات باید مشخصاتی مشابه کالای اصل داشته باشند. کیفیت ساخت قطعات مهمترین نکته در تشخیص اصالت آن‌هاست. آلیاژ قطعه، نوع آبکاری آن، نوع اتصالات و کیفیت جوشکاری از جمله مسائلی هستند که در تشخیص استوک اصل به‌کار می‌روند. بسته‌بندی و هولوگرام روی قطعات نیز می‌تواند راهنمای خوبی برای شناسایی کالای اصل باشد. برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده توصیه می‌شود این محصولات را از مراکز معتبر و دارای ضمانت خریداری کنید. 

 

کلام پایانی

لوازم استوک از نظر قیمت و کیفیت می‌توانند جانشین خوبی برای قطعات خودرو شما باشند. به‌خصوص برای خودروهای وارداتی و قدیمی که اغلب با مشکل تامین لوازم یدکی مواجه هستند. خرید این قطعات از مراکز معتبر و با ضمانت اصل بودن کالا سبب می‌شود تا قطعات با کیفیت را با هزینه کمتری تامین کنید. با خرید قطعات یدکی مورد نیاز خود از سایت تهران یدک به عنوان یک مرکز معتبر فروش قطعات یدکی خودرو می‌توانید در زمان و هزینه تعمیر خودرو خود صرفه‌جویی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *