بلاگ

دلایل بخار شیشه برلیانس 

یکی از اتفاقات بسیار رایج که حتما تمامی رانندگان آن را تجربه کرده‌اند، بخار کردن شیشه خودرو است. این اتفاق موجب می‌شود تا راننده دید کافی نداشته باشد و نتواند موانع موجود در اطراف و جاده را به خوبی ببیند. به همین دلیل بسیار خطرناک بوده و باید با استفاده از روش‌های مختلف رفع شود. البته رفع این مشکل چندان پیچیده نیست و در زمان رانندگی به راحتی می‌توان با چند راهکار ساده بخار موجود بر روی شیشه‌ها را از بین برد. با ما همراه باشید تا علت بخار کردن شیشه و راه‌های رفع آنها را با هم بررسی کنیم. 

چرا شیشه خودرو بخار می‌گیرد؟ 

بخار گرفتن شیشه به دلایل مختلف و بیشتر به دلیل یکسان نبودن هوای داخل و خارج از خودرو اتفاق می‌افتد. این اتفاق ممکن است در فصول گرم و سرد سال رخ دهد اما در زمستان بیشتر شاهد این اتفاق هستیم زیرا هوای بیرون از خودرو سردتر است و هوای داخل کابین به واسطه حضور سرنشینان و روشن بودن بخاری گرم‌تر است. در این شرایط مقدار رطوبتی که در هوای داخل کابین وجود دارد به سمت شیشه‌ها کشیده شده و بر روی آنها نمی‌نشیند. در نتیجه بخاری بر روی شیشه تشکیل می‌شود که می‌تواند دید راننده را به طور کامل مختل کند. 

برای رفع بخار روی شیشه چکار کنیم؟ 

اگر در زمان رانندگی احساس کردید که شیشه در حال بخار کردن است و این بخار پیوسته بیشتر می‌شود بهتر است از چند راهکار برای کنترل بخار و جلوگیری از تجمع آن بر روی شیشه استفاده کنید: 

کلید رفع بخار روی شیشه را فشار دهید

در بسیاری از خودروهای امروزی کلیدی در خودرو وجود دارد که با فشردن آن بخار موجود بر روی شیشه از بین می‌رود. کلیدی که برای شیشه جلو و عقب تعبیه شده است مکانیزم متفاوتی دارند که در این بخش از مجله آموزشی تهران یدک با هم بررسی خواهیم کرد. 

کلید بخار زدایی شیشه جلو خودروی برلیانس سیستم تهویه موجود بر روی داشبورد را فعال می‌کند و این سیستم با دمیدن هوا به شیشه رطوبت موجود بر روی آن را از بین می‌برد. زمانی که این کلید را فشار می‌دهید متوجه خواهید شد که سیستم تهویه خودرو نیز فعال شده است. بهتر است جهت دمیدن هوا را طوری تنظیم کنید که درست به شیشه‌ها برخورد کند و بخارها زودتر از بین بروند. 

دلایل بخار شیشه برلیانس  | تهران یدک

اما سیستم بخار زدای شیشه عقب عملکرد متفاوتی دارد. در شیشه عقب المنت‌هایی تعبیه شده است که وقتی شما کلید را فعال می‌کنید، المنت‌ها گرم شده و بخار روی شیشه از بین می‌رود. با این روش بخار موجود در قسمت بیرونی شیشه نیز به راحتی رفع خواهد شد و دیگر نیازی نیست از خودرو پیاده شوید و شیشه‌ها را پاک کنید. 

بخاری خودرو را روشن کنید

روش دیگر برای جلوگیری و رفع بخار شیشه این است که بخاری خودرو را روشن کنید و جهت وزش باد را به سمت شیشه‌ها تنظیم کنید. با استفاده از این کار رطوبت موجود در داخل خودرو کاهش یافته و از بخار کردن شیشه‌ها جلوگیری می‌کند. برای رسیدن به نتیجه بهتر می‌توانید تنها دریچه موجود در قسمت جلوی خودرو را فعال کنید تا باد گرم به شیشه جلوی خودرو دمیده شود و بخار موجود زودتر پاک شود. 

شیشه‌ها را پایین بیاورید

اگر نمی‌خواهید بخاری خودرو را روشن کنید می‌توانید شیشه‌های خودرو را پایین بیاورید تا دمای داخل و بیرون خودرو برابر شود. این روش یک روش کارآمد و سریع برای از بین بردن بخار جمع شدن بر روی شیشه خودرو است. با این کار رطوبت موجود در داخل خودرو کمتر شده و احتمال بخار گرفتن شیشه‌ها به حداقل می‌رسد. 

چطور از بخار کردن شیشه جلوگیری کنیم؟ 

با استفاده از چند روش ساده اما کاربردی می‌توانید از بخار گرفتن شیشه در فصول سرد سال جلوگیری کنید. برای این کار کافی است این چند کار را انجام دهید: 

  • با استفاده از کف صابون یا فوم اصلاح شیشه را تمیز کنید. با این کار تا چند مدت از بخار کردن شیشه خبری نخواهد بود.
  • می‌توانید از قرص‌های ضد رطوبت استفاده کنید. این قرص‌ها به شکل گلوله‌های بسیار ریزی هستند که حتما در جعبه لوازم الکتریکی دیده‌اید. آنها را بر روی داشبورد و در چندین محل دیگر از خودرو بریزید تا رطوبت موجود در داخل خودرو را بگیرد. 
  • با استفاده از مایع ظرفشویی، سرکه و آب لیمو یک ترکیب ضد بخار درست کنید و شیشه‌ها را به آن آغشته نمایید. برای این کار می‌توانید از یک اسپری استفاده کنید یا با استفاده از یک دستمال شیشه‌ها را با این محلول تمیز کنید. سپس مایع موجود بر روی شیشه را با یک دستمال خشک تمیز کنید و تا مدتی از بخار شیشه خلاص شوید. 
  • یک روش جالب دیگر استفاده از سیب زمینی خام است. برای این کار ابتدا سیب زمینی را از وسط برش بدهید و آنها را به همان صورت بر روی شیشه بکشید. راه دیگر این است که سیب زمینی را رنده کنید و آب آن را با استفاده از آب پاش یا دستمال بر روی شیشه‌ ها بزنید. سپس اجازه دهید تا این آب خشک شود. 
  • استفاده کردن از محلول ضد بخار نانو که در فروشگاه‌ های لوازم یدکی برلیانس موجود است راه حل دیگری است که کمک می‌کند تا در زمان رانندگی شیشه‌ها بخار نگیرند. این مایع در برابر بخار گرفتن مقاوم است و شیشه تا چندین روز بخار نخواهد کرد. 

آیا تا کنون از این روش‌ها استفاده کرده‌اید؟ کدامیک تاثیر بیشتری داشته است؟ اگر روش دیگری را امتحان کرده و نتیجه گرفته‌اید حتما با ما در میان بگذارید. برای دریافت هرگونه مشاوره و راهنمایی در مورد خودروی برلیانس با شماره تلفن‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *