بلاگ

دلایل خرابی اویل پمپ آریو

پمپ روغن یا اویل پمپ یکی از قطعات موتوری خودروی آریو است که وظیفه انتقال روغن از مخزن به داخل مدار روغن کاری را بر عهده دارد. تمامی قطعات برای حرکت کردن به این روغن نیاز دارند و در صورتی که روغن کافی میان قطعات وجود نداشته باشد، گرمای بسیار زیادی در داخل موتور تولید شده و موتور خودرو داغ خواهد کرد. بسیاری از خوردگی‌ها و فرسایش قطعات به دلیل روغن کاری نامناسب قطعات رخ می‌دهد که مهمترین علت آن خراب شدن اویل پمپ است. با ما در مجله تهران یدک همراه باشید.

اویل پمپ چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟ 

اویل پمپ از قطعات داخلی موتور خودرو است و به طور کلی چند وظیفه مهم بر عهده دارد که عبارتند از: 

  • تامین روغن مورد نیاز سیستم روغن کاری موتور و پمپاژ کردن روغن به داخل مدار 
  • کاهش اصطکاک میان قطعات و جلوگیری از افزایش سایش و خوردگی قطعات موتوری در زمان حرکت خودرو 
  • جلوگیری از افزایش دمای موتور با روان کاری و کاهش دمای قطعات با کم کردن اصطکاک میان آنها 

به طور کلی اویل پمپ در بهبود عملکرد موتور نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و در صورتی که این قطعه خراب شده و به درستی کار نکند مشکلات متعددی پیش خواهد آمد و موتور همانند گذشته شتاب لازم را نخواهد داشت.

اهمیت وجود اویل پمپ آریو 

تمامی قطعات موتوری و سایر قطعات خودرو برای عملکرد بهتر و روان‌تر به مایعی نیاز دارند تا حرکت آنها را روان‌تر کرده و از اصطکاک میان قطعات جلوگیری کند. این مایع همان روغن موتور است که در داخل سیستم روغن کاری موتور جریان دارد و با روغن کاری مناسب قطعات از خوردگی و سایش آنها جلوگیری می‌نماید. روغن موجود در خودرو بایستی باکیفیت باشد و پس از چندین بار استفاده خاصیت خود را حفظ کند. 

دلایل خرابی اویل پمپ آریو | تهران یدک

چرا اویل پمپ آریو خراب می‌شود؟ 

پمپ روغن خودرو ممکن است به چندین دلیل مختلف خراب شده و به درستی کار نکند. در ادامه با مهمترین دلایل خرابی اویل پمپ آریو آشنا خواهیم شد و خواهیم دانست چه عواملی موجب می‌شود تا این قطعه آسیب ببیند. 

فرسایش قطعه 

یکی از مهمترین دلایل خراب شدن اویل پمپ فرسوده شدن این قطعه است. هر قطعه خودرو طول عمر مشخصی دارد و در صورتی که از تعویض قطعه زمان زیادی گذشته باشد، امکان دارد خراب شده و نیاز به تعویض داشته باشد. به طور کلی قطعات موتوری تحت فشار و حرارت بالایی قرار دارند و به همین دلیل با گذر زمان فرسوده شده و باید به موقع عوض شوند. 

وجود آلودگی در اطراف قطعه 

در صورتی که در داخل اویل پمپ یا اطراف آن گرد و غبار یا آلودگی وجود داشته باشد، میزان فرسایش و خوردگی قطعه بالاتر رفته و به مرور زمان عملکرد قطعه مختل خواهد شد. توصیه می‌شود به طور مرتب قطعات را سرویس کرده و آلودگی‌های موجود بر روی آنها را تمیز کنید. 

مسدود شدن مسیر روغنکاری 

مسدود شدن هر یک از قطعات مرتبط با سیستم روانکاری از جمله لوله‌ها و فیلترهای موجود در مسیر عبور روغن، می‌تواند در عملکرد اویل پمپ تاثیر گذاشته و به مرور زمان این قطعه را خراب کند. وارد شدن فشار اضافی، وارد شدن ذرات معلق به داخل پمپ روغن و خوردگی قطعه به دلیل وجود همین ذرات موجب می‌شود تا اویل پمپ خراب شود. 

کاهش مقدار روغن 

در صورتی که روغن موتور کافی در مخزن روغن وجود نداشته باشد، فشار بسیار زیادی به اویل پمپ وارد می‌شود که منجر به خراب شدن این قطعه خواهد شد. در بخش بعد با علائم کاهش روغن و خرابی اویل پمپ بیشتر آشنا خواهیم شد و بایستی با مشاهده این علائم هر چه زودتر برای تعویض روغن یا قطعه معیوب اقدام شود. 

استفاده از روغن نامرغوب 

از دیگر دلایل خراب شدن پمپ روغن آریو، استفاده کردن از روغن بی کیفیت است. روغن نامرغوب خیلی زود خاصیت روان کنندگی خود را از دست می‌دهد و با رسوب کردن در داخل اجزای موتور منجر به خرابی اویل پمپ خواهد شد. روغن موتور بایستی متناسب با مدل و ساختار موتور خودرو انتخاب شود. 

استفاده از قطعه بی‌کیفیت 

و از مهمترین دلایل خرابی زودهنگام اویل پمپ استفاده کردن از قطعات غیر اصل و دست دو است. این قطعات نه تنها عمر کوتاهی دارند، بلکه به مرور زمان بر عملکرد موتور خودرو و سایر قطعات آن نیز تاثیر منفی گذاشته و عمر مفید خودرو را کاهش می‌دهند. در زمان خرید لوازم یدکی آریو بایستی این نکته را در نظر داشته باشید که قطعه اصل بوده و کیفیت مطلوبی داشته باشد. 

نشانه‌های خراب بودن اویل پمپ آریو 

در صورتی که اویل پمپ دچار مشکل شده و خراب باشد فشار بسیار زیادی به موتور خودرو وارد می‌شود که علائمی به همراه دارد. مهمترین علائم خراب بودن این قطعه عبارت است از: 

  • روغن کاری به درستی انجام نمی‌شود و صدای غیر عادی از قطعات به گوش می‌رسد
  • موتور خودرو شتاب لازم را نداشته و خودرو خوب کار نمی‌کند
  • موتور خودرو زودتر از حالت عادی داغ می‌کند 
  • سطح روغن موتور زودتر از همیشه کاهش می‌‎یابد
  • چراغ چک پشت آمپر روشن می‌شود

در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده بایستی سریعا به تعمیرگاه مراجعه کرد و از تکنسین خواست تا خودرو را بررسی کرده و علت اصلی آن را رفع نماید. در صورتی که این علائم در خودرو وجود داشت به احتمال خیلی زیاد مشکل از اویل پمپ است که باید تعویض شود. این قطعه بسیار حساس و پیچیده است و به ندرت می‌توان آن را تعمیر نمود. بهترین کار این است که قطعه با یک قطعه سالم و باکیفیت عوض شود. برای دریافت مشاوره خرید با کارشناسان ما در تماس باشید. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *