بلاگ

شفت خودرو

برای ساخت و تولید یک وسیله نقلیه از هزاران قطعه متحرک و ثابت استفاده می‌کنند، قرار گرفتن این قطعات در کنار یکدیگر نهایتاً باعث تولید یک خودرو و حرکت کردن آن می‌شود. یکی از اصلی‌ترین قطعات داخل خودروهای ایرانی و خارجی را می‌توانیم شفت خودرو یا گاردن شفت معرفی کنیم. این قطعه نقش مهم و اصلی در حرکت کردن و کارکرد خودرو بدون نقص داشته و بسیاری از مهندسان همواره روی بررسی آن و در نظر گرفتن کیفیت و کارکرد آن تاکید می‌کنند. انتقال قدرت در اتومبیل جهت حرکت کردن امری مهم و ضروری است که شفت خودرو نقش اساسی در تامین این نیرو و قدرت دارد.

شفت خودرو چیست؟

شفت خودرو را می‌توانیم یکی از اصلی‌ترین قطعات در خودرو جهت انتقال قدرت نام ببریم، این قطعه به دلیل کارکرد خاص خود سبب راهی شدن گشتاورها از گیربکس به دیفرانسیل می‌شود و پس از به حرکت درآمدن دیفرانسیل، نیروی گشتاور به چرخ‌های جلو و عقب رسیده و در نهایت این کار سبب حرکت کردن خودرو می‌شود.

 امروزه در خودروهای جدید از یک شفت یا گاردن طولانی استفاده می‌شود تا با این کار ارتباط اکسل عقب و گیربکس شکل بگیرد زیرا این دو قطعه در سمت‌های مختلف یکدیگر تعبیه شده‌اند و نیاز است نیرویی آنها را به یکدیگر وصل کند تا خودرو هنگام حرکت کردن با مشکل روبرو نشود.

محل قرار گیری شفت در خودرو

شفت خودرو دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آنها محل قرارگیری متفاوتی دارند؛ در ادامه محل قرارگیری هر کدام از آنها اتومبیل را به شما معرفی می‌کنیم:

  • شفت ورودی

این قطعه یکی از اصلی‌ترین بخش‌های موجود در هر اتومبیل است که وظیفه آن برقراری ارتباط بین کلاچ، گیربکس و موتور می‌باشد؛ محل قرارگیری شفت ورودی در محور کلاچ است.

  • شفت واسط

شفت واسط نیز در واقع مهمترین شفت خودرو است که وظیفه ارتباط بین شفت ورودی و خروجی را دارد؛ این شفت در محور زیر اتومبیل قرار گرفته است.

  • شفت خروجی

این شفت خودرو وظیفه دارد نیروی گشتاور را به پوسته خارجی منتقل کند؛ محل قرارگیری شفت خارجی در محور اصلی خودرو است.

شفت خودرو

علائم خرابی شفت خودرو چیست

علائم خرابی شفت خودرو مختلف است و برای اینکه شما به موقع بتوانید نسبت به تعمیر این قطعات اقدام کنید باید به خوبی علائم آن را تشخیص دهید؛ از مهم‌ترین نشانه‌های خرابی شفت می‌توانیم به 

  • لرزش خودرو 
  • ایجاد صدای جیر جیر
  • تحرک بیش از اندازه مفصل یونیورسال U
  • مشکل در چرخیدن فرمان خودرو 

اشاره کنیم. در صورتی که یک یا چند عدد از این علائم را در اتومبیل خود مشاهده کردید بهتر است هرچه سریعتر برای بررسی شفت اتومبیل و تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.

 

دلیل خرابی شفت خودرو چیست؟

دانستن علت خرابی شفت خودرو نقش مهمی در تعمیر به موقع آن و حفظ جان سرنشینان خودرو دارد؛ از مهمترین علت خرابی شفت اتومبیل می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  1. گرفتن ترمزهای مداوم و استفاده نادرست از پدال‌ها
  2. رانندگی کردن با دنده اشتباه و عوض نکردن دنده به موقع
  3. بکسل کردن خودروهای سنگینی که وزن آنها از وزن خودروی شما بیشتر است.
  4. رسیدگی نکردن به قطعات و تجهیزات مختلف خودرو و نگهداری از اتومبیل به شیوه‌ ای غلط
  5. وارد کردن ضربه‌ های ناگهانی به خودرو و رها کردن ناگهانی کلاچ

راه‌های جلوگیری از خرابی شفت خودرو

راه‌های جلوگیری از خرابی شفت خودرو فراوان هستند و برای اینکه شما بتوانید از خراب شدن این قطعات جلوگیری کرده و خسارات و هزینه‌های احتمالی را کاهش دهید باید این راه‌ها را به خوبی یاد بگیرید؛ از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از خراب شدن شفت می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تعویض به موقع قطعات معیوب

هنگامی که قطعات اتومبیل شما با مشکلاتی مانند خرابی روبرو شد بهتر است هرچه سریعتر آنها را تعمیر یا تعویض کنید زیرا اهمیت ندادن به تعمیر قطعات معیوب می‌تواند تاثیرات منفی روی شفت اتومبیل داشته باشد.

  • استفاده از لوازم یدکی درجه یک و مرغوب

هنگام خرید لوازم یدکی و قطعات اتومبیل بهتر است بهترین و مرغوب‌ ترین نوع آنها را خریداری کنید به این منظور ما فروشگاه لوازم و قطعات یدکی تهران یدک چرا به شما معرفی می‌کنیم. مجموعه ما دارای بیش از ۶ سال سابقه است و انواع لوازم خودرو مانند قطعات چانگان، شاهین آریو و لوازم برلیانس 230h را با کیفیت و استحکام بالا در اختیار شما قرار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *